Review: Handboek voor Wereldburgers, Esther Jacobs

Digital nomad

13 november 2017

Tags: , ,

Toen ik een vriendin over mijn plannen vertelde om te switchen van fulltime kantoorbaan naar een leven als digital nomad, begon ze meteen over het boek Handboek voor Wereldburgers, van Esther Jacobs. Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar boy wat heb ik hier veel aan gehad! Lees snel verder of klik hier om het boek meteen te bestellen.

Problemen als pioneer

In het eerste deel van het Handboek voor Wereldburgers deelt Esther Jacobs haar eigen verhaal. Ze is een pioneer op het gebied van wereldburgerschap, en heeft daar de nodige problemen door gehad. Zo had ze al jaren een koophuis in Amstelveen, maar verbleef ze zo’n acht maanden per jaar in het buitenland. Dat vond de gemeente Amstelveen te weinig, waardoor ze ineens werd uitgeschreven. Hierdoor begon het balletje te rollen: ze kon haar paspoort niet verlengen, de KvK schreef haar bedrijf uit en haar zorgverzekering stopte. Wat Esther ook ondernam, het lukte haar niet om zich weer ingeschreven te krijgen. Dit deel van het boek leverde mij wel wat stressmomenten en slapeloze nachten op. Ondanks dat het boek uit 2014 komt en veel regels inmiddels – mede dankzij haar – zijn veranderd, bracht het me namelijk wel op dingen waar ik nog niet over na had gedacht. Eigenlijk alleen maar top dus.

Maar het boek heet natuurlijk niet voor niets ‘Handboek voor Wereldburgers’; uiteindelijk is haar leven er alleen maar beter op geworden. Esther laat zich namelijk absoluut niet ontmoedigen en is een ster in het ombuigen van negatief naar positief.  Ze vestigde haar bedrijf op de British Virgin Islands (waardoor ze geen belasting hoeft te betalen én geen administratie hoeft bij te houden), kocht een boerderij op Mallorca en reist nog evenveel de wereld rond. En nu met nóg minder zorgen.

Alles wat je moet weten als wereldburger

Het tweede deel van het boek staat in het teken van ‘jouw verhaal’. Hierin deelt ze haar ervaring en tips op werkelijk alle vlakken van het leven als wereldburger. Ze helpt je erachter te komen wat je wel en niet wilt, hoe je minimaliseert, hoe je als wereldburger kunt werken en aan inkomen komt, hoe je locatieonafhankelijk leeft en geniet. Je wordt aan de hand meegenomen, en achtergelaten met heel veel inspiratie en ideeën. Daarnaast komen door het hele boek een aantal wereldburgers aan het woord. Zij delen hun verhalen, beroepen en ervaringen, wat laat zien hoe divers je als wereldburger kunt leven.

Volgens mij was het al duidelijk, maar ik vind het ‘Handboek voor Wereldburgers’ een dikke aanrader. Zeker als je net als ik plannen hebt om een digital nomad te worden!

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Agnès – Digital Nomad (@agnes.onthemove) op

Dit artikel bevat een affiliate link. Dat betekent dat als jij via die link iets koopt, ik daar een percentage van ontvang. Voor jou kost dit niets extra, mij helpt het m’n blog te kunnen financieren. 🙂

4 likes

Your email address will not be published.