Als vrouw alleen naar Sri Lanka te reizen

Travel

Is het veilig om als vrouw alleen naar Sri Lanka te reizen?

1 februari 2019

Tags: , ,

In november reisde ik drie weken in m’n eentje door Sri Lanka. Dat was inmiddels m’n 7e solo-reis, dus heel nieuw was het niet voor me. Toch blijft het elke keer weer spannend, want je weet niet precies hoe het zal gaan. Is het wel veilig om als vrouw alleen naar Sri Lanka te reizen? Ga ik genoeg andere mensen ontmoeten? Ben ik niet gek dat ik dit doe? In dit artikel lees je mijn ervaring!

Laatste update: 22-11-2021

Lees ook: 9 dingen die je moet weten als je naar Sri Lanka gaat

Als vrouw alleen naar Sri Lanka

Aankomst in Colombo

Mijn reis door Sri Lanka begon met één nacht in de hoofdstad: Colombo. Vanaf het vliegveld had ik de bus naar Fort Station gepakt, het ‘centraal station’ van Colombo. Maar die bus stopte helemaal niet op dat station, maar 1km verderop. Er werd meteen een dure tuktuk voor me geregeld, maar die weigerde ik. Uit frustratie omdat de bus niet stopte waar hij zou stoppen, en omdat ik aan mezelf wilde bewijzen dat ik een independent woman ben, ging ik lopen. Daar liep ik dan: gefrustreerd, in een enorm chaotische en overweldigende stad, als een van de weinige toeristen. Ik voelde me er niet prettig, en ook niet heel veilig. Toch kwam ik goed en wel bij m’n hostel (C1 Colombo Fort) aan, wat gelukkig meteen heel chill was.

Tot ik na een douche op pad ging voor een sim-kaartje, eten en een treinkaartje voor de volgende dag. Algauw dook er een man naast me op. Ik wilde hem direct afwimpelen, maar door de dingen die hij zei vertrouwde ik hem al snel. Little did I know dat dit het begin van een classic scam in Colombo, Sri Lanka was. Lees er meer over in dit artikel. De volgende ochtend vertrok ik opgelucht met de trein naar Ella. Colombo zou ik je dus zeker afraden.

Lees ook: Pas op voor de classic scam in Colombo, Sri Lanka

5 dagen in Ella

Na een prachtige maar lange treinreis kwam ik aan in Ella, waar ik vijf dagen bleef. Ella is een klein stadje in de bergen, omringd door groene heuvels en theeplantages. Ondanks dat het klein is, is het aardig toeristisch en zijn Sri Lankanen daar zeker gewend aan buitenlanders.  Ze spelen er dan ook goed op in met westerse restaurants en vele tours. Omdat Ella eigenlijk bestaat uit één hoofdstraat en mijn hostel (Hangover Hostels Ella) in een zijstraatje daarvan lag, heb ik me hier altijd wel veilig gevoeld.

In het hostel hangt een bord waarop je kunt vragen of anderen een activiteit willen doen. Zo ben ik met een meisje naar Little Adam’s Peak en Nine Arch Bridge gaan hiken. Ook heb ik met een groep meiden een jeep gehuurd om langs de watervallen (Ravana Falls, Ella Wella en Secret Waterfall) en theefabriek te rijden. In onderstaande video neem ik je mee op pad:

Lees ook: 5 leuke dingen om te doen in Ella, Sri Lanka

2 weken Mirissa

Mijn reis eindigde met twee weken Mirissa, waar ik me meteen op m’n gemak voelde. Mirissa is een plek in het zuiden van Sri Lanka, ligt aan het strand en heeft veel gezellige tentjes. Het voelt een beetje als een dorp, waar iedereen elkaar kent. Toch vond ik het geen prettig idee om ’s avonds alleen over straat te gaan. Zeker omdat mijn guesthouse (The Dale) iets verder van het strand af lag. Ik vond dat juist wel lekker omdat het er daarom erg rustig was, maar heb om die reden ’s avonds niet zoveel ondernomen.

Alhoewel ik mijn verblijf in The Dale heerlijk vond, had ik het ook wel chill gevonden dichterbij het strand te slapen. Bijvoorbeeld bij Liyanage Resort, wat aan het strand ligt én een zwembad heeft!

In deze video vertel ik meer over mijn ervaringen als alleen reizende vrouw in Mirissa:

Lees meer blogs over Mirissa:

Openbaar vervoer in Sri Lanka

Ik heb veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer in Sri Lanka, omdat dat een goedkope manier is om je te verplaatsen en ik het leuk vind om tussen de locals te zitten. Het verschilde per keer hoe veilig ik me daarbij voelde:

• De trein van Colombo naar Ella was heel veilig. Omdat het een hele beroemde treinroute is zit je tussen de toeristen, maar locals pakken deze trein ook zeker.
  • De bus van Ella naar Mirissa: dit was een busrit van vijf uur en hier voelde ik me helemaal niet veilig bij. Dat kwam vooral doordat ik de enige toerist was tussen voornamelijk Sri Lankaanse mannen, en ik geen idee had of ik daadwerkelijk de goede bus had gepakt. Uiteindelijk was alle spanning voor niets, want er is niets vervelends gebeurd.
  • Korte busritten gingen altijd heel gemakkelijk.

Dit bericht bekijken op Instagram

Na tevergeefs overal oproepjes voor een shared taxi van Ella naar Mirissa geplaatst te hebben, ging ik dan toch maar alleen met de bus. Van tevoren was ik vooral bezig met het op tijd hebben van de juiste bus, maar toen ik eenmaal zat werd ik overvallen door stress. Ik als alleen-reizende vrouw tussen alleen maar Sri Lankanen, waarvan 95% man. Een busrit van 4-6u voor de boeg (die net als een tuktuk rijdt), niet wetende of we de juiste kant op gingen, en een flashback naar een nieuwsbericht over de groepsverkrachting in een bus in India een paar jaar geleden. Ik kon wel janken van de spanning. Gelukkig was daar de bemoedigende glimlach van de tiener naast me, en de ticketverkoper die checkte of ik tijdens een korte stop wel terug van de wc was. En naarmate de tijd verstreek, maakte de spanning plaats voor trots. Want net als met de meeste spannende dingen in het leven, was het eigenlijk heel gaaf! #girlonthemove #alleenopreis #storytime #travelstruggles #hetlevenvaneendigitalnomad #reizen #srilankatrip #srilankatravel #srilankadiaries #srilankabus #eerlijkopinsta #reisdagboek

Een bericht gedeeld door Agnès – Digital Nomad (@agnes.onthemove) op

Lees ook: 10 handige tips voor als je alleen gaat reizen

Tips als je als vrouw alleen naar Sri Lanka gaat

Al met al heb ik me het merendeel van de tijd veilig gevoeld en is er gelukkig niks vervelends gebeurd. Ik raad je dan ook zeker aan om als vrouw alleen naar Sri Lanka te reizen. Een paar tips:

• Zorg dat mensen weten waar je bent, en dat je ’s avonds in het donker niet alleen over straat gaat.
  • Ik had niet goed nagedacht over mijn kleding, en had toch liever wat meer lange rokken en t-shirts meegenomen. In een plek als Mirissa kun je gemakkelijk in je short en top over straat, maar vooral in het openbaar vervoer zou ik zeker je schouders en knieën bedekken.
  • Normaal draag ik altijd een ring die als trouwring kan dienen, maar dat vergat ik in Sri Lanka vaak. En daar baalde ik van, want ik zag mannen echt naar m’n hand kijken. Alsnog verzweeg ik dat ik alleen reisde, en zei dat m’n vriend verderop was.

Malediven

Na Sri Lanka vloog ik niet naar huis, maar naar de Malediven! M’n vriend (toen nog date, haha) vloog daar ook naartoe om er samen een lang weekend te spenderen. In een video neem ik je mee in over het island resort waar wij verbleven en vertel ik wat het kostte.

Lees er meer over: VLOG: een weekend op de Malediven + de kosten

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Agnès – Digital Nomad (@agnes.onthemove) op

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Is het veilig om als vrouw alleen naar Sri Lanka te reizen? In dit blogmijn ervaring van drie weken Sri Lanka in m'n eentje

8 likes

Comments (1)

Your email address will not be published.