Vegan eten: antwoord op de meest gestelde vragen

Mindset

Vegan eten: de meest gestelde vragen

3 augustus 2020

Tags: ,

Als ik mensen spreek die ik nog niet zo lang ken of niet vaak zie, komt het onderwerp op de een of andere manier altijd op vegan eten. Niet omdat ik daarover begin, maar omdat de ander daar juist over begint. “Waarom eet je vegan?”, “Is dat wel gezond?”, “Mis je dan geen voedingsstoffen?”, etc. Heel eerlijk gezegd vind ik dat af en toe een beetje vermoeiend. Ten eerste omdat de mensen die dat vragen zelf helemaal niet opletten of ze van alle voedingsstoffen wel genoeg binnenkrijgen. Ten tweede is het niet per se mijn bedoeling anderen ‘over te halen’ ook zo te eten – wat mensen vaak wel denken. Maar als je oprecht geïnteresseerd bent, vind ik het heel leuk om erover te kletsen. Daarom in dit blog: antwoord op de meest gestelde vragen over vegan eten!

Wat betekent vegan?

First things first: wat houdt veganistisch eten eigenlijk in? Als vegan eet je geen dierlijke producten. Daar valt vlees onder, maar ook melkproducten zoals yoghurt en kaas, en eieren. Onthoud wel; een veganist ‘mag’ alles eten, maar wil dat zelf niet. Kom dus liever niet aan met de opmerking “Oh nee, dat mag jij niet!”. 😉

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Vegan in Den Haag by Agnès (@veganindenhaag) op

Wanneer ben je vegan gaan eten?

Eind 2015 wilde ik een challenge doen. Ik zou een maand lang vegetarisch gaan eten, maar dat leek me te makkelijk. Daarom werd het vegan, want “dat zou ik echt nooit kunnen!”. Het werd inderdaad pittig, ik was echt niet meteen om. Maar doordat ik er een maand mee bezig was, erover las en documentaires keek, leerde ik zoveel wat ik niet meer kon vergeten. Na die maand was ik voorgoed klaar met melk, smaakte vlees me niet meer en heb ik nog wel een tijdje vis en andere melkproducten gegeten. Dit heb ik langzaamaan afgebouwd, door plantaardige alternatieven te proberen, zoals sojayoghurt. De eerste die ik proefde smaakte naar karton, maar tegenwoordig zijn er zoveel diverse en lekkere opties.

Het laatste wat ik nog at was kaas, het lastigste punt voor veel mensen. Ik besloot toen dat als ik zin had in kaas, ik naar de lekkerste kaasboer van Amsterdam zou fietsen om daar het lekkerste verse broodje kaas te eten en daar enorm van te genieten. Dat heb ik een aantal keer gedaan en na een paar maanden merkte ik dat ik het eigenlijk nooit meer deed. Ik verbood mezelf dus geen dierlijke producten, maar keek waar ik écht zin in had en at dat. En dat was met de tijd dus blijkbaar veranderd.

Vanaf de challenge heeft het echt nog wel ruim een jaar geduurd voordat ik volledig vegan at. Dat lijkt mij een hele gezonde overgang, in plaats van van de ene op de andere dag. Voor mij is het nu totaal niet meer moeilijk om veganistisch te eten. Ik weet grotendeels waar wel en geen dierlijke producten zitten, en anders heb ik het zo gescand op de verpakking. Er is tegenwoordig ook zo’n enorm aanbod; onlangs heb ik zelfs vegan camembert gegeten die écht lekker was! En dat vonden ook mijn niet-vegan vrienden.

Waarom eet je vegan?

Ik eet vegan voor mijn eigen gezondheid, voor de dieren en voor het milieu. Vroeger was ik echt een vleesliefhebber, maar ik kan een stukje vlees nu niet anders zien dan een stukje dood dier. Ik snap ook niet zo goed waarom we honden en poezen liefhebben, maar varkens en koeien verschrikkelijke levens laten lijden, om ze daarna te slachten en op te eten. De stress die zij in hun lichaam hebben, kan ook niet goed voor je zijn.

Melk is geen ander verhaal. Een koe wordt elk jaar kunstmatig zwanger gemaakt zodat de melkproductie op gang blijft. Koeien geven namelijk alleen in de eerste 10 maanden nadat ze bevallen zijn melk. En na de bevalling wordt het kalf meteen weggehaald en vervolgens drinkt de mens haar moedermelk op. Koeien kunnen normaal gesproken wel 20 jaar leven, maar melkkoeien geven na 5,5 jaar minder melk en worden dan naar de slacht gebracht. Lekker leventje he? Gelukkig kun je heel goed zonder melk leven en zijn er voldoende alternatieven. Voor een cappuccino kan ik je havermelk van Oatly aanraden, het is heel lekker en schuimt goed.

Dan nog het stukje milieu. Het maken en verwerken van dierlijke producten kost enorme hoeveelheden grondstoffen zoals water, land en voer. Daarnaast zorgt het voor vervuilende afvalproducten, zoals mest. Dit alles bij elkaar, en op grote schaal, heeft een enorme impact op het milieu. Een voorbeeld: voor het maken van 1 hamburger van rundvlees is er gemiddeld 2.350 liter water nodig. Ter vergelijking: voor een sojaburger is dit 158 liter.

Vegan in Parijs

Is vegan eten wel gezond?

Van deze vraag krijg ik heel eerlijk gezegd kriebels. Meestal omdat degene die deze vraag stelt zelf niet per se gezond eet of erop let dat hij/zij alle belangrijke voedingsstoffen wel binnenkrijgt. Als veganist vervang je vlees voor producten als groente en peulvruchten, wat dus zeker veel gezonder is. Vlees zit namelijk vol verzadigde vetten (= het verkeerde vet), is vaak moeilijk te verteren, en is soms zelfs volgestopt met antibiotica. Groente en peulvruchten zitten vol vitamines, vezels en andere belangrijke voedingsstoffen. Ik kom hierdoor gemakkelijk aan twee à drie keer de door het Voedingscentrum voorgeschreven aantal gram groente per dag, in tegenstelling tot de meeste vleeseters. En daardoor krijg ik ook nog eens minder calorieën en vet binnen. Natuurlijk zijn er ook genoeg ongezonde dingen vegan; frietjes en Oreo’s bijvoorbeeld. Maar die eet een vleeseter ook niet de hele dag door, toch?

Hoe zit het met eiwitten?

Een andere veelgemaakte opmerking, zeker door mensen die sporten, is dat je als veganist niet voldoende eiwitten binnenkrijgt. Diegene verwijs ik graag door naar de docu The Game Changers, waarin topsporters laten zien hoe ze volledig plantaardig eten en alsnog enorm gespierd zijn. Tip: in peulvruchten, granen, groente, noten en zaden zitten veel eiwitten en een tekort krijgen is bijna onmogelijk.

En Vitamine B12?

Vitamine B12 is inderdaad wel iets wat je moet bijslikken. Dit is een in water oplosbare vitamine die een lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Grappig feitje: tegenwoordig krijgen veel koeien een supplement door hun voeding of direct B12 ingespoten via een injectie. Als je dierlijke producten eet, betekent dat dus niet automatisch dat jouw B12-status goed zit.

smoothie bowls in Mirissa, Sri Lanka

Merk je voordelen aan vegan eten?

Oh zo veel. Een voorbeeld! Een aantal jaar geleden werd bij mij PCOS vastgesteld, een hormoonstoornis. Ik werd al een aantal jaar niet ongesteld en ben naar de gynaecoloog gegaan. Zij stelde voor mij weer aan de hormonen te zetten, wat ik juist niet wilde. Daarop besloot ik zelf onderzoek te doen. Algauw las ik dat een veganistisch dieet een goede invloed kan hebben op PCOS. Aangezien ik daar toen al mee bezig was, was dit een fijne aanmoediging. Samen met stressreductie, yin yoga en het luisteren naar mijn hart, ben ik inderdaad weer ongesteld geworden en heb ik momenteel alweer een lange tijd een normale cyclus. Natuurlijk kan ik dit niet voor 100% aan vegan eten wijden, maar dat het heeft bijgedragen staat voor mij vast. En dat luisteren naar mijn hart? Op de dag dat ik ontslag nam om voor mezelf te beginnen, werd ik ongesteld.

Lees ook: Zo ging ik van kantoorbaan naar digital nomad-bestaan

Daarnaast voel ik me een beter mens. Ik heb compassie voor alle levende wezens, niet alleen voor degenen die we niet eten. Ik voel me gezonder, luister meer naar m’n lichaam, heb nauwelijks last van onzuiverheden, en heb toen ik vegan werd heel vaak te horen gekregen dat ik ineens een glow had. Wat wil je nog meer?

Hoe kan ik mij in veganisme verdiepen?

Door er veel over te kijken en lezen. Het is heel gemakkelijk om meteen te zeggen dat jij dat nooit zou kunnen, want dan hoef je er niet eens over na te denken. Mijn aanraders:

  • Documentaire: Cowspiracy
  • Documentaire: The Game Changers
  • Boek: Hoe Gaan We Dit Uitleggen? – Jelmer Mommers
  • Boek: Ooit Aten We Dieren – Roanne van Voorst

  • Beluister deze podcast van The Green Girls Podcast met Lisa Steltenpool over plantaardig eten:

Kun je ook vegan eten op reis?

Jazeker! Vegan eten op reis leek mij ook best een uitdaging. Maar de afgelopen jaren heb ik best veel gereisd en kan ik zeggen dat dat heel erg meevalt! Zelfs in landen als Zuid-AfrikaSri LankaSpanje en Italië is het super goed te doen. Het vergt wat voorbereiding en soms moet je even omdenken, maar verder heb ik weinig problemen ondervonden. Zo neem ik bijvoorbeeld altijd een zakje havermout mee, zodat ik altijd een vullend ontbijt heb. Daarnaast kun je in restaurants altijd even meedenken met de keuken. Hebben ze bijvoorbeeld geen vegan ontbijt, maar bieden ze wel koffie met sojamelk aan? Bestel dan iets van yoghurt met fruit en granola, en vraag of je in plaats van yoghurt sojamelk mag.

Lees ook: Veganistisch eten op reis: 5 tips

Vegan eten op reis: 5 tips

Vegan tips voor thuis

Veganistische recepten

Lijkt het je onmogelijk om vegan te eten? Dan geef ik je graag een aantal tips van gerechten die vegan zijn én makkelijk te maken:

  • Zoals ik al zei is de keuze in plantaardige yoghurt reuze. Mijn favorieten: sojayoghurt naturel en kokosyoghurt van Albert Heijn.
  • Je bammetje kun je beleggen met dingen als: pindakaas, notenpasta, Flora boter en pure hagelslag, hummus, muhamara, esfenaj, avocado, groentespread van Zonnatura, vegan kaas van Violife, filet americain van de Vegetarische Slager, Oatly creamcheese, en ga zo maar door.
  • Groene curry met kokosmelk, beide van Fair Trade. Gooi er lekker veel diverse groente in en serveer er rijst of rijstnoedels bij. Wedden dat je vlees niet mist?
  • Een andere Fair Trade favoriet is Tom Kai soep. Vervang de kip voor vega stukjes en verder kun je het recept gewoon volgen.
  • Pita broodjes, hummus, falafel en salade: simpel maar heerlijk!
  • Deze linzensoep maak ik heel vaak omdat-ie zo makkelijk is, goedkoop, en je meteen genoeg eten voor meerdere dagen hebt. Wel even groentebouillon en kokosyoghurt gebruiken.
  • Zin in een vette hap? Bij de snackbar kun je gewoon frietjes met ketchup bestellen. Op steeds meer plekken hebben ze vegan mayo, gewoon even vragen dus!
  • Zelfs een bbq kun je tegenwoordig gemakkelijk vegan houden: vega burgertje, Beyond Meat braadworst, een spiesje met champignons en paprika, en smullen maar!

Kijk ook eens op mijn Pinterest bord vol gemakkelijke vegan gerechten.

Vegan kookboeken

Een aantal van mijn favoriete vegan kookboeken:

Vegan eten bestellen

Geen zin om zelf te koken? Er zijn meer dan voldoende opties om vegan eten te laten bezorgen:

Dit waren de meest gestelde vragen over vegan eten. Heb jij nog andere vragen? Stel ze gerust in de comments!

1 likes

Your email address will not be published.